Σάββατο, 25 Οκτωβρίου 2014

Πείτε όχι στην οστεοπόρωση

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει καθιερώσει την 20η Οκτωβρίου ως παγκόσμια ημέρα για την πρόληψη της οστεοπόρωσης.

Υπολογίζεται ότι περίπου  ένα εκατομμύριο άνθρωποι στην Ελλάδα- άνδρες και γυναίκες- πάσχουν από οστεοπόρωση  με  πολύ  αυξημένο  κίνδυνο  κατάγματος, σύμφωνα με  διεθνείς  και  ελληνικές  στατιστικές. Εντούτοις εκτιμάται ότι λιγότεροι  από  300 χιλ. λαμβάνουν  αγωγή  πρόληψης  καταγμάτων.

Επίσης  με  βάση  επανειλημμένες  μελέτες,  περισσότεροι  από  τους  μισούς  Έλληνες  έχουν  ανεπάρκεια  ή  και  έλλειψη  βιταμίνης  D,  γεγονός  που  επιβαρύνει  την  μυοσκελετική  υγεία  τους.

Η οστεοπόρωση είναι χρόνια πάθηση του μεταβολισμού των οστών, κατά την οποία παρατηρείται σταδιακή μείωση της πυκνότητας και ποιότητάς τους, με αποτέλεσμα αυτά με την πάροδο του χρόνου να γίνονται πιο εύθραυστα και λεπτά. Έτσι προκαλείται αυξανόμενος κίνδυνος κατάγματος των οστών, καθώς μειώνεται η ανθεκτικότητα και η ελαστικότητά τους. Σύμφωνα με τους γιατρούς, η οστεοπόρωση μπορεί να προσβάλει ανθρώπους όλων των ηλικιών, αλλά αναμφισβήτητα, με πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες, τους ηλικιωμένους.

Παράγοντες κινδύνου

Όπως επισημαίνει η Ελληνική Εταιρεία Μελέτης Μεταβολισμού των Οστών, οι πιο συχνές αιτίες για τη δημιουργία οστεοπόρωσης είναι:

• Διατροφή φτωχή σε ασβέστιο και βιταμίνη D: Το ασβέστιο είναι ένα μέταλλο που αποτελεί δομικό στοιχείο των οστών και είναι πολύ σημαντικό για τη διατήρηση της υγείας τους. Η βιταμίνη D δίνει τη δυνατότητα στον οργανισμό σας να χρησιμοποιεί το ασβέστιο. Αν δεν προσλαμβάνετε ικανές ποσότητες με την τροφή από τη βιταμίνη αυτή ή αν ο οργανισμός σας δεν μπορεί να την απορροφήσει σωστά, τότε ο κίνδυνος για οστεοπόρωση αυξάνεται.

• Διατροφή φτωχή σε φρούτα και λαχανικά: Μια ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε φρούτα και λαχανικά είναι απαραίτητη στη διατήρηση της υγείας των οστών. Αυτό είναι σημαντικό διότι, εκτός του ασβεστίου και της βιταμίνης D και άλλα μέταλλα, όπως το μαγνήσιο και το κάλλιο, αλλά και βιταμίνες όπως η βιταμίνη Κ, συνεισφέρουν στην υγεία των οστών.

• Κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων πρωτεΐνης, νατρίου και καφεΐνης : Διατροφικές συνήθειες που περιλαμβάνουν πρόσληψη υψηλών ποσοτήτων ζωϊκής πρωτεΐνης(εκτός των γαλακτοκομικών), καφεΐνης και νατρίου, μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια ασβεστίου. Παρόλο που η κατανάλωση πρωτεΐνης είναι απαραίτητη για να διατηρήσετε τα οστά σας υγιή, αν το «παρακάνετε» μπορεί να οδηγηθείτε στο αντίθετο αποτέλεσμα.

• Καθιστικός τρόπος ζωής: Άνθρωποι λιγότερο ενεργητικοί, που δεν αθλούνται ή δεν εκτελούν σωματικές δραστηριότητες καθημερινά, βρίσκονται σε υψηλότερο επίπεδο κινδύνου για οστεοπόρωση.

• Κάπνισμα: Ο καπνός εμποδίζει την σωστή απορρόφηση του ασβεστίου. Ιδιαίτερα για τις γυναίκες, μπορεί να εμποδίσει την προστατευτική δράση των οιστρογόνων στα οστά.

• Υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ: Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ επηρεάζει τον σχηματισμό των οστών. Οι αλκοολικοί δεν έχουν επαρκή πρόσληψη του ασβεστίου. Επίσης, μπορεί να επηρεαστούν και οι αποθήκες ασβεστίου του οργανισμού.

• Απώλεια βάρους: Ενώ η απώλεια βάρους μπορεί να σας προστατέψει από διαβήτη ή καρδιαγγειακή νόσο, μπορεί να βλάψει την υγεία των οστών σας. Αν απαιτείται να χάσετε βάρος, καλό θα ήταν να προστατέψετε τα οστά σας με ταυτόχρονη άσκηση και διατροφή πλούσια σε ασβέστιο και βιταμίνη D.

Μια μέτρηση οστικής πυκνότητας δείχνει αν κάποιος έχει φυσιολογική οστική πυκνότητα, χαμηλή οστική πυκνότητα ή οστεοπόρωση. Είναι η μόνη μέθοδος που μπορεί να διαγνώσει την οστεοπόρωση. Όσο χαμηλότερη οστική πυκνότητα έχετε τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος κατάγματος.


Πηγή: www.capitalhealth.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: